Motto

I ten nejsilnější protivítr se jednou otočí a napne ty správné plachty.

Napsali o Miss Saigon

Články napsané po premiéře muzikálu MISS SAIGON

Lidové noviny 10.12.2004:
Česká Miss Saigon: úhledně snaživá


V Goja Music Hall na pražském Výstavišti měla premiéru česká verze světového muzikálu


Na rozdíl od bramboraček, které v posledních letech navařily české autorské týmy, je Miss Saigon francouzské dvojice Schönberg-Boublil kusem splňujícím současná kritéria muzikálového trháku.

Miss Saigon má nosný příběh - srdcerváč o nenaplněné lásce, kořeněný obžalobou války a je tu i sdostatek prostoru pro scénické efekty. Hudebně to sice žádná sláva není, neboť Schönberg ze sebe to nejlepší vydal v Bídnících a v Miss Saigon už žádné strhující melodie nepředkládá, při vší prokomponovanosti a operně-muzikálové formě se neoprostil od svodů nenáročné pop-music.
Českého nastudování je ze všeho nejvíc snaživě úhledné. Libreto a texty písní přeložil Eduard Krečmar, který se většinou vyvaroval primitivních veršovánek.


Premiérové obsazení nepokrytě kalkuluje s oblibou Superstar a produkce si zřejmě hodně slibuje od Tomáše Savky v roli Chrise. Není to zrovna nejlepší tah, Savka nemá herecké zkušenosti, a bez nich se v náročném hudebně-dramatickém žánru utopí i jiní borci. Na jevišti působí jako milý, neohrabaný medvídek, který jakž takž zazpívá to, co zazpívat má, ale nic víc. Do charismatického interpreta má ještě hodně daleko. S herectvím to vůbec v inscenaci skřípe, nejhorší jsou křečovitá parlanda, mluvené slovo z interpretů vypadává s velkými obtížemi. Většina z nich se také uchyluje k ornamentálním gestům a dekorativnímu pózování.

Cirkus s helikoptérou

S parlandem se umí vyrovnat v podstatě jen David Uličník (o tom bude ještě řeč) a výtečná Lucia Šoralová (Kim), Jako křehce vyhlížející dívka s něžným sopránem je výborně typově zvolená, Režie Petra Novotného ji přiměřeně exponuje a ona sama poutá pozornost přirozeností a tichým nevtíravým kouzlem. Šoralová také vyhoví představě drobné vietnamské dívky. Horší to je, když typicky česky baculaté členky company předstírají, že jsou zuboženými vietnamskými prostitutkami. Aranžmá scén z bordelu v Saigonu a z uličky lásky v Bangkoku nejsou moc povedená, dívky tu předvádějí erotické prostocviky a stylizovaně souloží v propletencích. Divadelní iluze je zkrátka hrozná potvora, se kterou se musí opatrně. Inscenátoři na to pozapomněli a tak i avizovaný cirkus s přistávající helikoptérou dopadl neslavně. Nad hledištěm se snášela hranatá maketa pilotovaná figurinou podobná těm z muzea madame Tussaud. Helikoptéra různě laborovala, ale nepřistála a diváci v její blízkosti se vyděšeně krčili a čekali, co na ně spadne.
Pokud jde o další interprety, Tereza Mátlová je jako Ellen spolehlivá, ale nevýrazná, Jiří Korn, jenž se v muzikálech zasekl do groteskně pojatých zloduchů, hraje jako Engineer další variantu Thénardiéra z Bídníků. Tentokrát jde spíš o cynického počtáře, než o vysloveného padoucha a Kornovi také nejvíc vycházejí momenty, v nichž se pokouší o hlubší charakteristiku nejednoznačné postavy. Naštěstí je šoumenem a brilantním tanečníkem a tak jeho výkon má šťávu, i když vlastně nic nového nepředvádí.

Pěvecky suverénní David Uličník v poměrně ploše napsané figuře Johna dokáže najít přesvědčivé emoce.


Zpěváci nemají přímý kontakt s orchestrem, ten je skrytý a k orientaci slouží jen obrazovky v hledišti. Méně zkušení s tím mají problémy, například Tomáš Savka co chvíli stáčí pohled k monitorům. Zvuk je tentokrát příjemně ztlumený a srozumitelnost výtečná. Company je slušně sezpívaná (opět díky Ireně Pluháčkové), ale určitě není perfektně secvičeným tělesem, které udivuje všestranností.

České Miss Saigon prospěla scéna Daniela Dvořáka, jejímž základem jsou mobilní korpusy. V kombinaci s dlouhými poloprůsvitnými žaluziemi se tu vytváří otevřený prostor, který se jednoduše proměňuje v asijské slumy, uličku lásky, americké velvyslanectví. Scéna si udržuje osobitý výtvarný výraz, inspirovaný realitou, ale zajímavě přetvořený do stylizovaných prvků. Atmosféře pomáhá svícení, škoda jen stálého šumu a vrzotu při pohybech scény, které snad zmizí v reprízách. Petr Novotný se snaží, aby inscenaci neuzamkl do nepropustné polohy sentimentálního dojáku, což se mu víc daří v druhé části, i když hned v jejím úvodu poslouží projekcí vietnamských sirotků. Zábavný je velký revuální výstup - Americkej sen, v němž Engeneer podléhá lákavým vidinám o své budoucnosti a v jeho mysli figurují všechny atributy Ameriky od Marylin Monroe přes Mickeyho Mouse až po oživlý hot dog.

Jana Machalická


 

iDNES 10.12.2004:
Při středeční první premiéře byla Goja Music Hall přeplněna k prasknutí. Diváci netrpělivě očekávali, jak dopadne česká podoba slavného muzikálu.

Muzikál autorské dvojice Alain Boublil a Claude Michel Schönberg zavede diváky do Saigonu v roce 1975. V místním bordelu se seznámí americký voják Chris s vietnamskou dívkou Kim.

Následuje milostné vzplanutí a touha odjet společně do Ameriky. Chris však odletí sám. Kim i po letech stále věří, že na ni Chris čeká. Musí se za ním dostat stůj co stůj.

Nejsilnějším hereckým článkem celého představení byla Lucia Šoralová v roli Kim. Svou subtilností, křehkostí a hudebním projevem dokázala diváky přesvědčit, že si roli zaslouží.

Stejně bravurně se zhostil role i Jiří Korn. Postava kuplířského grázla a padoucha Engineera je mu šitá přímo na tělo.

Savka se rozjel až po přestávce
Amerického vojáka Chrise ztvárnil finalista soutěže Česko hledá SuperStar Tomáš Savka. Měl jednu velkou nevýhodu - čekalo se od něj snad nejvíc.

V první půli představení byla z jeho výkonu cítit nejistota a svou odvedla i nervozita. Jeho "sladký projev" doplněný o herecké neobratnosti vedl nejednou ke skřípání zubů. Po přestávce se naštěstí probral, a slaďoučký projev vyměnil za hereckou rovinu, která mu sedla podstatně lépe.

Pozornost si zaslouží i herecké výkony Davida Uličníka v roli Johna i Terezy Mátlové v roli Ellen (Chrisova americká manželka). Tu měla ztvárnit i zpěvačka Helena Vondráčková, ta však v den premiéry od účinkování v muzikálu odstoupila - více zde

Hot dog i Superman
Muzikálu rozhodně nechybí spousta zajímavých realizačních nápadů. O své se postarala i nápaditá scéna z dílny Daniela Dvořáka, a tak chudé chatrče střídají honosné bordely.

Filmová projekce o vietnamských dětech, která odstartuje druhou půlku díla, působí vskutku dojemně. Engineerova vize amerického snu zase vystihuje všechny znaky, na které jsou Američané hrdi - od hot dogu přes živého Supermana až po Sochu svobody. Kýčovité, leč vtipné a výstižné.

Silnou stránkou představení je hudební složka. Živý orchestr pod vedením Kryštofa Marka vyšťavil ze sebe téměř maximální výkon. Orchestr využívá i tradiční asijské nástroje, nechybí tak asijská dřevěná flétna ani tradiční hoboj s houslemi.

Mínusem je, že sboru není v určitých momentech vůbec rozumět. Stinnou stránkou představení je absence mluvených dialogů. Jedna píseň střídá druhou, naštěstí je příběh tak silný, že dílo i tuto vadu unese, a divák se jen tak brzy neznudí.

Muzikál jako kompaktní celek působí vcelku vyrovnaně, režisérovi Petru Novotnému se podařilo dát dohromady kolektiv herců a tanečníků, kterým to dohromady "ladí", a tak si Miss Saigon diváckou přízeň jistě zaslouží.

iDNES , Jitka Gráfová


 

Miss Saigon? Musíte přidat!
Blesk - pátek 10. 12. 2004

Od uvedení prvního velkého muzikálu, který opravdu v Praze vydělal těžké peníze, Jesus Christ Super Star, se skladatelé, textaři i producenti vrhli na vytváření nepřetržité řady dalších představení, jimž dali nálepku "muzikál". Ty původní české ovšem příliš parády nenadělaly, takže se všichni pokorně vrátili ke světové nabídce v tomto oboru. Zatím posledním světovým muzikálem, který měl premiéru 8. prosince, byl Miss Saigon. Do podvědomí veřejnosti se zatím dostal pouze skandálem s Helenou Vondráčkovou a jaksi se pozapomnělo na to, co se vlastně na scéně v Goja Music Hall dělo.

Tento muzikál s příběhem o nenaplněné lásce a nemanželském dítěti s tragickým koncem, zasazený do války ve Vietnamu, nemá sice žádný velký hit (autor hudby C.-M. Schönberg to nejlepší ze sebe nechal v muzikálu Bídníci), nicméně je to nenáročná a příjemně poslouchatelná "popina". Libreto a texty písní (v originále A.Boublil) přeložil Eduard Krečmar, který si ovšem se svou prací hlavu příliš nelámal.
Těžkopádná slova, která se linula z úst protagonistů občas rozesmávala publikum na místech, na nichž se očekávají spíše slzy dojetí. (Jak má dobrý překlad muzikálu do češtiny vypadat, předvedl Michal Prostějovský v muzikálu Cats - uvádí divadlo Milénium, který texty vymazlil téměř k dokonalosti.)

Ellen hrom do police v kulichu
Hlavním tahákem premiéry a největší očekávanou hvězdou byl Tomáš SuperStar Savka v roli amerického vojáka Chrise. Hlasově obstál, nicméně, co se hereckého partu týče, batolil se na scéně jako nemotorný méďa. Je ovšem mladý, v muzikálu je to jeho premiéra a snad se v reprízách otrká. Jeho vietnamskou partnerku Kim zvládla s přehledem křehká Lucia Šoralová.
Možná vynikla i díky evidentnímu kontrastu k Chrisově americké manželce Ellen, kterou v tomto představení ztvárnila Tereza Mátlová. V chemlonové blonďaté paruce, naražené jako kulich, působila jak hrom do police a předvedla právě takové pohybové i hlasové kreace jako onen kus dřeva. Navíc její kostým byl barvou, střihem a "elegancí" takové provenience, že by si jej na sebe nenavlékla ani ta nejhorší domovnice na mytí schodů.

Uličník překvapil mile, stehna nikoli

Velice slušný byl výkon profesionála Jiřího Korna v roli vietnamského pasáka Engineera a nejpříjemněji překvapil David Uličník, který z nevýrazné postavy Chrisova přítele Johna, udělal, zejména co se hlasové stránky týče, doslova lahůdku.
Celá baletní a pěvecká "company" odvedla profesionální výkon zvláště ve scénách zoufalého odletu posledního vrtulníku z americké ambasády v Saigonu a z Amerického snu pasáka Engineera. K pěvkyním ve sboru, které se představily jako vietnamské a thajské šlapky ve spodním prádle, dlužno ovšem bohužel podotknout, že taková přehlídka přespříliš vnadných tělesných proporcí a přímo studijní ukázka celulitidy se jen tak nevidí.
Scéna Daniela Dvořáka neurazí ani nenadchne a od režie Petra Novotného (po tom, co předvedl v Jesus Christ Superstar) se očekávalo více, než pouhé otrocké vedení jednotlivých výstupů.
Přes všechny výtky však patří Miss Saigon v nekonečné řadě pražských muzikálů do té lepší poloviny a dá se očekávat, že se stoupajícím počtem repríz budou i některé dílčí nedostatky napraveny.

Káča

[zpět]
Created by SOVA NET : Webdesign | Optimalizace pro vyhledávače | Redakční systém